Tuesday, August 16, 2011

Solat Witir


Assalamualaikum wbt sahabat2 yg amat ana rindui semua.. Jgn salah paham yee.. Rndu untuk bca blog sahabat semua. Selawat serta salam pd junjungan besar pada Nabi Muhammad saw. Apa khabar semua? ana mnta maaf  sb lama menyepi kerana ana sdg diuji dan memuhasabah diri seketika. Alhamdulillah, pengharapan ana pada Allah xpernah lelah malah makin kuat walau diuji. Setelah sekian lama ana bertanyakan ttg solat witir akhinya ana jumpa jawapan..

Baik, solat witir adalah solat penutup bg solat2 sunat. Biasanya dilakukan selepas terawih dan ia menjadi solat wajib pd Nabi Muhammad saw. Ada yg bertanya, lepas buat witir, adakah dh xboleh buat solat sunat dh ke? mcm mane kalau kita hbs terawih, kita buat dosa n ign bertaubat tp dh buat witir. Haa.. mcm mana 2? Solat sunat lain tetap boleh diteruskan dan ada dua pendapat dan dua situasi.

Situasi pertama, jika kita belum tidur, kita nk buat solat sunat, maka ada dua cara, Yg pertama, solat mcm biasa dan selepas selesai, xperlu buat solat witir lagi. Cara kedua, sebelum buat sunat lain, genapkan witir yg kita telah buat selepas terawih. Maksudnya buat solat witir 1 rakaat je lg, then solatlah solat sunat2 yg lain. Sesudah buat solat sunat, buat witir 1 rakaat lg sbgai penutup..

Situasi kedua, jika kita tidur lepas 2 bangkit untuk bertahajjud, maka cara yg sama seperti situasi diatas jika nak buat solat sunat. Faham ye semua.. Sebarang soalan atau xpham atau nk perbetulkan kesilapan ana, sila ke ruangan soalan yee..





Habis sudah ttg witir. Ana nk jwb soalan yg ditanyakan oleh sahabat ana. Yg pertama, apakah hukum menyakiti hati org lain? Hukumnya adalah berdosa dan dosa ini akan terampun jika kita meminta maaf kpda orang yg sakiti. Jika dia tidak memaafkan maka itu urusan dia dgn Allah. Kita dh terlepas dr dosa itu lalu kita bertaubat. Untuk org yg pernah disakiti oleh kwn ke, pakwe or makwe atau siapa sahaja, perkara paling baik adalah memaafkan org itu sbelum dia mnta maaf. Allah teramat suka hambanya yg memaafkan org ni. Nabi ajar umatnya, sebelum tidur, kita doakan org yg buat salah dgn kita dan doakan org yg kita sakiti agar Allah melindungi dia.. Haa, kan lebih elok.. Kita dpt pahala, org lain dpt jugak. Sebelum tido jgn lupa, maafkn semua org itulah org yg paling baik.

Solan kedua adlah sahabat ana tnye kenapa tukar gambar baju kuning ni, igt ensem sgt ke? Em ana letak gmbar ni sebab ana xigt ana hensem ke x.. Hehehe.. Ana suka gmbar ni, sb 3 ciptaan Allah yg ana nampak, Semua sempurna, xde cacat cela, langit yg terbentang luas tnpa tiang, pokok brdiri teguh tanpa goyang dan manusia yg tugasnya menjadi khalifah dan hamba di muka bumi ini. Semua sempurna.. Wallahulam bimurodih.



No comments:

Relaxing Music

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...