Thursday, August 18, 2011

Nuzul Al Quran


Assalamualaikum wbt sahabat2 yg sedang menjalankan ibadah puasa 18 hari.. Selawat serta salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad saw.. Alhamdulillah, kesempatan waktu, umur dan nikmat yg diberikan oleh Allah, ana dpt menulis entry ttg turunnya Kalamullah.. Sebenarnya ana nk post semalam tp Allah xbenarkan sb tbe2 je blackout. Mungkin ada hikmahnya.. Allah telah berfirman bahawa Al Quran diturunkan pada 17 ramadan iaitu bulan paling mulia di antara bulan lain. Mungkin sahabat sudah mengetahuinya dan ana cuma berkongsi sebagai meraikan hari yg bermakna itu.

Allah kembarkan Al quran ni dengan bulan ramadan dan ia xkan terpisah sebab itu bulan ramadan juga dipanggil bulan Al Quran. Seperti yg kita tahu, Allah Yang Maha Mulia menurunkan kitab yang paling Mulia kepada Nabi yang paling Mulia iaitu Nabi Muhammad saw yang diwahyukan oleh Malaikat yg paling mulia iaitu Jibril A.S kepada umat paling mulia iaitu umat islam di bulan paling mulia iaitu bulan ramadan dan pada malam paling mulia iaitu malam Lailatul Qadar.. 
Hebat x Allah? Itulah Tuhan kita dan tidak ada sebab kenapa kita xnk beriman sebab Allah ni Maha Sempurna dan memiliki segalanya.. Tentu sahabat tertanya tanya, td ana ckp Quran turun pada 17 ramadhan pas 2 ckp pada malam lailatul qadar pulak. Baik, Al Quran diturunkan dalam 3 peringkat iaitu


  1. Turun di Lauh Mahfuz
  2. Turun pada Baitul Izzah ( Langit Dunia)
  3. Turun pada Nabi Muhammad saw.
Yg diturunkan pada malam lailatul qadar seperti yg dirakamkan oleh Allah pada Surah Al Qadr ialah turun pada baitul Izzah  secara sempurna ( Sebuah Al Quran). Kemudian diturunkan pada nabi Muhammad secara ayat demi ayat dan wahyu pertama di gua Hira' adalah pada 17 ramadhan.. Jadi semua dh jelaskan.. Jangan duk diam je, sebarkan pada org lain.

Dlm entry sebelum ni, Al Quran vs Facebook, ana xtujukan pada siapa2 tp itulah hakikat org sekarang. Remaja yg tidak mengenal Al quran, hidupnya akan musnah oleh arus dunia sebab tu lah byk kes ttg gejala sosial. Ini kerana kitab suci ini telah disisihkan. Sama2 kita hidupkan balik sunnah nabi dan sama2 kita membaca Al Quran ye sahabat2 ana dan dan diri ana sekali.. Wallahulam bimurodih


No comments:

Relaxing Music

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...