Saturday, August 27, 2011

Pertanyaan

Assalamualaikum wbt sahabat2 ana.. Alhamdulillah kita masih diberi nikmat iman dan islam.. Selawat serta salam kepada nabi Muhammad saw.. Em pertanyaan kali ni agak mencabar sb jika ana salah tulis je, semua akan salah faham.. Terima kasih kepada sahabat yg bertanya.. Soalannya (Benarkah anta (ana) tidak ada islamic couple? Bagaimana dgn cik amani yg sering anta katakan itu).. Haa susahkan nk jwb..


Baik, dalam islam, tidak ada istilah couple or islamic couple. Islam hanya menitikberatkan soal cinta di alam perkahwinan.. Hanya perkahwinan sahaja yg halal untuk semua orang dan couple adalah haram untuk semua org.. Jangan salah agp ttg cinta. Cinta yg plg pnting adalah cinta kpd Allah dan rasul. Maka semua akan menjawab "memanglah, aku pun tahu.. " Jika sekadar tahu tp xamalkan maka ia xdipanggil cinta. Cinta itu fitrah dan dalam islam xsalah jika mencintai seseorang tetapi yg salah adalah bercinta.. Kena phm betul2. Mcm Saidatina Fatimah dan Saidina Ali, mereka saling mencintai sebelum berkahwin, tp mereka xluahkan. Fatimah xtahu pun Saidina Ali sukakan dia begitu juga dgn Saidina Ali yg xtahu fatimah ni suka kan Ali. Tp Allah Maha Mengetahui lalu mereka dijodohkan. Hanya perkahwinan sahaja cara paling betul, halal malah satu ibadah jika kita melabuhkan cinta pada pasangan yg halal untuk kita..

Tentang cik amani, ana harap sahabat xsalah pham. Ana akui ana rapat dgn dia sbagai seorang mualim yg mendidik seorg wanita untuk jadi muslimah. Ana selalu letak dia sbgai contoh sb ana kenal orgnya dan ana nk sahabat mencontohi apa yg baik dari dia. Dia pun banyak menolong ana dalam mencipta blog ana dan byk lg pertolongannya. Jd ana masukkan dalam blog kisah ttg dia sebagai satu penghargaan untuk apa yg dia telah lakukan.. Soal jodoh, semua ana serahkan pada Allah. Usaha dan ikhtiar untuk cari jodoh pun Allah akan tentukan.. Ana hanya berdoa dan berserah. Maka terpulang pada Allah nk tetapkan ana dgn siapa pun sb ana hambaNya maka Allah berhak buat apa sahaja pada ana sb Allah adalah Perancang Hidup Yang Maha Sempurna.. Wallahualam bimurodih..

No comments:

Relaxing Music

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...