Tuesday, August 23, 2011

Pertanyaan

Assalamualaikum wbt.. Maaf sahabat2 sebab ana lama xupdate blog disebabkan perkara yg ana xdpt nk elakkan. Entry yg ni ana nak jawab soalan yg lama dh org tanya. Maaf sgt xdpt jwb secepat mungkin dan Allah dh bagi keizinan utk jwb lalu ana jwb yee..

Soalan pertama berkenaan header baru tempah kat mane yee.. Ana tempah kat muslimah yg bernama Nur Kartika (click here). Dia la yg buat kt ana.. Ana dpt free je. Tp xtahu la org lain. hehehehe.. Ala senang je lau pandai guna adobe photoshop. Ana  ni lembab sket bab edit ni sb ana xminat kan.. Terjawab dh kan?

Yang kedua berkenaan dgn seorang sahabat bertanya ana ni couple ke x? Baik sejujurnya ana dh 2 tahun dh berhenti couple. Last sekali tahun Jun 2009 sebelum masuk Upsi. Atas sebab tertentu ana terpaksa berpisah dan akhirnya Allah bagi jln yg terbaik utk ana dan si dia. Sekarang ni ana ada la suka kan seseorg namun hanya pernikahan la yg ana nantikan untuk bersama dia. Jika ada jodoh ana dgn dia maka adalah lah. Siapa dia 2? Dia itu telah tertulis di Lauh Mahfuz semasa ana umur 120 hari dalam kandungan.. Bagi siapa yg couple, hold dulu, cari ilmu agama dlu. Cari yg beragama, xhensem n xcantik xpe asalkan ilmu agama yg dia amalkan untuk dijadikan panduan hidup.

Yang ketiga, adakah boleh seorang wanita yg keluar haid membaca Al mathurat? Seperti kita tahu dalam al mathurat adah petikan Al Quran, doa dan zikir. Perempuan haid boleh membacanya TETAPI kena niat sebagai zikir. Sama jugak org haid nk baca Al Quran cntohnya Hafizah, dia mesti hafal Al quran, apabila haid, dia ttp boleh hafal or baca tetapi perlu niat zikir atau doa. Jadi xjadi masalah jika kita niat zikir tetapi jgn org permpuan sentuh Al Quran dlm keadaan haid tanpa alas, berdosa hukumnya. Tp Al Mathurat xpe jika xberalas sebab dia bukan Al Quran..

Yg Keempat,  berkenaan membaca Al fatihah selepas solat. Adakah ia dikatakan bidaah atau tidak. Baik, ana tidak pernah dgr atau terbaca ttg Rasulullah xbaca al Fatihah 2.. Tetapi tidak ada masalah atau tidak menjadi 1 dosa pun jika kita berwirid selepas solat. Ini adalah tuduhan golongan wahabi mengatakan nabi xberwirid selepas solat sebab tidak ada hadis. Jika benar tuduhan golongan ini pun, xsalah kita berwirid sb itu adalah penyucian hati umat islam. Ulama2 telah membuat wirid khas selepas solat. Jadi ia xmenjadikan satu dosa pun pada kita. Al Fatihah ni kan pembuka kitab. Kat mane2 pn kita baca. Kita naik kapal terbang kita baca Al Fatihah. Adakah berdosa dan kalau kita pk, Nabi dlu mana ada naik kapal terbang, jadi kita buat perkara bidaah laa.. Haa.. Dh nampak semua? Mazhab imam Syafie ni, selagi mana ia tidak ditegah dalam Al Quran, hadis, ulamak dan Qias( Pendapat) maka ia tidak menjadi 1 kesalahan. Fahaman wahabi plak, Yg mane tidak ada dalam Al quran dan hadis, maka bidaah jika kita lakukan. Jd sudah terang lagi bersuluh la mazhab kita jauh lagi baik. Jadi xde masalah untuk berwirid yee.. Wallahualam bimurodih..

3 comments:

mamahero said...

terima kasih atas penjelasan mengenai bacaan al mathurat semasa datang haid..sangat bermanfaat

saleha said...

Assalamualaikum . Sy bru tejumpe blog ni. Baru nak belajar blik. Bole sy tahu hukum perempuan sentuh dan baca yassin dalam keadaan haid? sy takhafal yassin. Tp sdg jadikan amalan. Harap dpt bg penjelasan kpd sy. Terime kaseh.

Ms Qiya Saad said...

terima kasih utk info yang bermanfaat ni. saya singgah dan follow blog ni...

www.qiyasaad.blogspot.my

Relaxing Music

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...