Thursday, September 8, 2011

Pertanyaan

Assalamualaikum wbt.. Entry yg rngkas sahaja sb ana nk jwb 2 soalan yg diberikan oleh sahabat ana. Yang pertama berkenaan dgn seseorang yg berjantina dgn dua jantina iaitu khunsa. Bolehkah seseorg khunsa berkahwin.. Baik, seperti kita tahu khunsa ni adalah 1 manusia yg mempunyai 2 jantina iatu zakar dan faraj. Bagaimana keadaannya, wallahualam sb ana xpernah tgk. Keistimewaan khunsa adalah dia boleh memilih sama ada dia nk jadi lelaki atau perempuan mengikut kecenderungan seseorang itu. Jika perwatakan dan gaya hidup dia sebagai contoh, pakaian, cara bercakap seperti seorg lelaki, maka dia memilih untuk jadi lelaki. Jika bersentuhan dgn lelaki lain, maka tidak membatalkan wudhuk. Jika perwatakannya seperti wanita, pakaianya, sifat lemah lembutnya sama cam wanita dan dia memilih untuk jadi wanita, maka haram bg org lelaki menyentuhnya.. Apabila berkahwin, dia boleh membuat pembedahan untuk membuang salah satu kemaluan supaya mereka lebih yakin dan ini untuk kebaikan pasangannya nanti.. Sama juga dgn ibadah lain, mereka perlu melakukan ibadat mengikut ape jantina yg dia pilih..

Soalan kedua mengenai tips untuk khusyuk dalam solat dan doa sebelum solat supaya xdganggu oleh syaitan.. Baik, soala ni susah sikit sb ana sendiri pun kdg2 xkhusyuk dalam solat. Banyak sgt gangguan,, Tp ana jz bg tips ye.. Banyak kaedah kita boleh buat untuk khusyuk dalam solat. Antaranya adalah kita cuba untuk menghayati bacaan kita sendiri, kemudian fahami makna ayat supaya kita btul2 fokus dalam solat. seterusnya, tglkan perkara dunia semasa kita hendak solat. Biar kita btul2 ready nk jmpe Allah. Lau nk jumpe pakwe or makwe kita berhias habis habisan tkt pasangan kita cari lain. Begitu juga Allah, jika kita tidak khusyuk, maka Allah xpandang kita. Cuba kita renungkan sejenak jika kita cakap ngn seseorang tp org xbg perhatian pd kita dan dia memikirkan benda lain, mesti kita marah. Sama juga dgn Allah, jika kita khusyuk, maka Allah marah lalu Allah xpandang pun kita. Nauzubillah.. Untuk doa supaya tidak dingganggu syaitan, ada empat doa dan doa ni boleh diamalkan dimana sahaja..

  1. Surah Al Ikhlas
  2. Wal awwalu wal akhiru, wa zahiru wa batilu wa hwa ala kullishain qadir
  3. Laisakamislihi syai'
  4. Aman tubillahi wa rasulih...
Moga2 kita semua dapat amalkan supaya kita terlindung dari godaan syaitan dan menjadi insan yg sentiasa taat pada Allah.. Wallahualam bimurodih..

No comments:

Relaxing Music

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...