Sunday, July 24, 2011

Solat Istiqarah

Assalamualaikum sahabat2 ana yg dikasihi oleh Allah, hmm.. sblm tido ana nk menulis sket la.. bosan duk umah xbuat pape.. thanks a lot cik amani yang banyak memceriakan blog yg kusam n daif ni.

Back to the topic, solat istiqarah adalah solat sunat yg dikerjakan untuk membuat sesuatu pilihan.pekerjaan, perjalanan hidup dan serba-serbi tentang pilihan yg perlu kita buat dalam hidup. Jika kita rase sesuatu itu elok pd kita sebagai contoh pasangan, AMARAN KERAS!!! Allah lg tahu apa yg kita tidak tahu. jadi kita perlu melakukan solat sunat istiqarah supaya Allah memberi jalan yg plg baik. Biasanya Allah akn datangkan alamat melalui gerak hati dan mimpi.

Baik. tok guru ana memberi syarah tentang solat isqarah dalam kitab Feqah iaitu Manyatul Mussoli. Afdal kita lakukan sebelum tido.

Cara-cara
1) niat ( sahaja aku sembahyang sunat istiqarah dua rakaat kerana Allah taala
2) bacaan rakaat pertama Al fatihah 1x dan Al Hakumuktakasur 7x
3) bacaan rakaat 2, Al fatihah 1x dan Al kafirun 5x
4) sujud terakhir mohon la ape yg kita nk buat pilihan ( boleh juga dibuat mase doa)
5) selepas solat, baca Al fatihah 7x dan 3 Qul sebanyak 7x dan mohon la doa
6) kemudian terus tido di hamparan tempat kita sembahyang tanpa bercakap dgn sape2. InyaAllah, Allah akan hadirkan 1 mmpi untuk anda. Wallahualam

Sebarang komen dan pandangan atau pertanyaan tentang agama, sila ke ruangan komen atau ruangan soalan yang ana sediakan dan ana cuba sedaya upaya untuk jawab ye.. InsyaAllah..

7 comments:

azwa amani said...

terima kaish atas perkongsian.. ada tambahan, pastikan buat dengan hati yang betul2 yakin dengan Allah kan... :) insyAllah...

sama-sama kasih... :)

Muslimin Ibnu Hassan said...

azwa amani: apa2 ttg Allah, mestilah iqtikad dan keyakinan kte msti 100% terhdp Allah. jika sket je kte xyakin, maka hukumnya kufur..

snow queen said...

hmm..nak tanya la..betul ke kalau kita buat istikharah 3 hari berturut2..then kita akan mimpi..kalau hujan (kot) tu petanda tak baik..n kalau mimpi bunga (kot)petanda baik..

perkongsian yang baik...teruskan..

najihah sahami said...

oo..terus tdor kat situ eh...em..thanx for the info!

Muslimin Ibnu Hassan said...

erika: kalau mimpi hujan mknanya mendapat rezeki. ini melalui ayat Allah yg mana Allah berfirman, Aku ,enurunkan hujan untuk menyegarkan tanah yg gersang. maknanya hujan itu nikmat. kalau dapat bunga pula, dalam kitab tafsir mimpi menyatakan bnda yg kita inginkan akan sia2 maknanya terlepas sesuatu la.. untuk lebih lanjut sila rujuk pakar mmpi. trpulang pada Allah nk bg bila, xsemestinya mimpi, mgkn gerak ati..

Muslimin Ibnu Hassan said...
This comment has been removed by the author.
snow queen said...

ooo..tq

Relaxing Music

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...