Sunday, July 24, 2011

Kenal Allah VS Tahu Tentang Allah

Assalamualaikum wbt. Selawat serta salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW. syukur pd Allah dgn izin Allah dpt ana truskan dgn entry terbaru. baiklah, ari ni ana nk kogsi dengan semua sahabat2  tentang Allah. Kita kena igt bhawa kita tahu Allah dgn kenal Allah adalah perkara yg berbeza. Ana nk menjelaskan apa yg patut ada dlm hati org islam yang beriman.

 Percaya atau tidak bahawa kita semua ni hanyalah tahu Allah wujud bukan kenal siapa Allah. wujud perbezaan antara tahu dan kenal. sebagai contoh, kita tahu seorang  polis itu macam mana. Tp, dalam khalayak ramai, kita xkan  kenal  org disebelah kita itu adalah  polis jika kita xbrtanya. Begitu juga dgn Allah, kita tahu Allah wujud tapi kita tidak mengenali Allah jika kita tidak belajar mengenal Allah sb itu ramai yg mengingkari arahan Allah. Mcm  polis duk tepi kita, kita xkenal dia 2 polis ,  adakah kita takut untuk mengutuk polis? Tentunya tidak. tetapi jika kita kenal dia bekerja sbgai polis , nescaya kita xkn kutuk dia.

Begitulah diri kita dgn Allah, ramai orang ingkar dan wat maksiat pada Allah sebab mereka xkenal sifat Allah, xkenal hukuman dan larangan Allah, xkenal syurga neraka Allah. xkenal bala dan nikmat Allah dan xkenal siapa itu Allah. Jadi, belum terlambat untuk mencari ilmu Allah, iaitu ilmu usuluddin ( tauhid), ilmu Feqah ( hukum -hakam) dan ilmu tasawuf ( penyucian hati).. ini semua WAJIB kita belajar. jika kita xkenal Allah, untuk siapakah kita membuat amal ibadat?  Kata Imam Malik, Ilmu (agama) tanpa amal seperti pokok tidak berbuah dan amal tanpa ilmu adalah sia-sia.

wahai sahabat, jangan keliru dengan ilmu. apa yang kita belajar di sekolah, di universiti dan di pusat tusyen, itu adalah ilmu dunia sb kita xkenal Allah pn melalui ilmu akademik. ilmu yang mesti kita tuntut adalah ilmu mengenal Allah, mengenal hukum-hakam agama dan semua tentang agama Allah. Tapi kena igt, jika kita dh bljar di Universiti dan sekolah, jgn pula kita berhenti, sebaliknya kita manfaatkan masa yg teluang untuk kita beljar agama. Kenal Allah barulah amalan kita ada hala tuju iatu menuju Allah Yang Satu...

Akhir kata, kita wajib mengenal Allah. Apabila wajib, maka berdosa jika tidak belajar tentang Allah. jika kita hanya tahu tentang Allah tanpa kenal sifat2 Allah, maka kita sama dgn kaum yang terkutuk iaitu Yahudi dan Nasrani. Mereka tahu Allah menjadikan alam ini, mereka tahu isi Al Quran melebihi orang islam, tapi mereka tidak kenal siapa Allah, sebab 2 mereka kufur. Semoga kita semua berusaha untuk mengenal Allah. Wallahualam..

3 comments:

azwa amani said...

thanks for sharing.. insyaAllah, dengan blog ni mungkin pembaca boleh lebih mnegenali Allah, dan bukan sahaja tahu...

Muslimin Ibnu Hassan said...

amani: sama2, selalu la ke blog ni.InsyaAllah lg byk info yg sy akan kongsi.. jgn lupa buat ruangan soalan. ckp kt su, ana dh jwb soalan dia

azwa amani said...

insyaAllah kalau ada ruang dan peluang... nnti kena study dulu mcm mana yerr... nak balik rumah kakteh kejap lagi, kalau petang2 sikit bleh kan .. ??

Relaxing Music

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...