Saturday, July 30, 2011

Penyakit Hati Muslimin Ibnu Hassan

Assalamualaikum sahabat2 ana yg dirahmati Allah. Selawat serta salam keatas jujungan kita Nabi Muhammad SAW.. Apa khabar iman? Ape citer nafsu kita semua? Berjaya mendidik or kita yg dididik oleh nafsu? Hmm.. xsabar kan nk puasa.. Sebelum 2 Ahlan Wasalam Ya Ramadan.. Berbalik pada topik yg kurg menarik tetapi penuh hikmah jika dihayati bersama.

Penyakit hati yg ada dlm diri seseorang adalah berlainan dan jika seseorang dapat kesan penyakit hati tersebut, InsyaAllah dipermudahkan oleh Allah untuk kita merawat supay kita sentiasa taat pada Allah. Nak dijadikan cerita, ana bangun 5.45 pagi pd 29/7 untuk solat subuh. Jadi ana terlewat untuk ke masjid namun sempat untuk berjemaah. Allah Yang Maha Bijaksana mengatur perjalanan ana ke masjid amat hebat. Tidak ada cacat cela. Maha Sempurna.. Subhanallah!! Ana melangkah ke dalam masjid dan mengimbangi saf supaya makmum di kiri imam sama dengan makmum kanan imam. Jd ana terpaksa jln jauh untuk pergi saf yg kurg makmum.

                                                             Rasa bersalah

Setibanya di sana, imam sudah rukuk dan ana agkt takbir lalu ana terus rukuk dan kemudian imam iktidal.. Dalam fikiran ana, ana sudah terlepas 1 rakaat, maklumlah ana masih jahil ttg agama. Jd ana pn tmbah 1 rakaat lg. Apabila hbs solat, sorg hamba Allah menegur ana bahawa ana sempat bersama imam. Jd syaitan pn mula cucuk ati ana dgn mengatakan, aku tahula aku belajar (dalam hati).. Ana diam je sebab ana tgh pk kata2 hmba Allah 2 td. Lepas je doa trus ana tnye imam. Mmg sah la ana yg jahil.. Ana yg salah.. Jd xsempat nk mnta maaf sb  keangkuhan ana pd hmba Allah yg menegur ana.. Semoga dia dirahmati dan ana berjanji tidak akan mengulangi penyakit ati yg merasa diri ana hebat. Mahasuci Allah lg hebat dr sekalian makhluk.. Walllahuam..

4 comments:

azwa amani said...

syukurlah masih sedar berbuat silap..jangan ulang lagi tauuu :) take care

Tukang Tulis said...

kalau sempat mengejar rukuk bersama imam, maka kita x perlu tambah lagi 1 rakaat. tp kalau imam dah iktidal tapi kita dah takbir dan sempat sempurnakan rukuk, maka x perlu juga tambah rakaat sebab situasi itu dianggap sebagai rakaat yg ditanggung oleh imam. kalau imam dah sujud, haa..yg tu kena tambah rakaat.

wallahutaala'alam =)

Muslimin Ibnu Hassan said...

Tukang Tulis: terima kasih kongsi ilmu. ana lemah sikit bab masbuk muafiq ni.. InsyaAllah ana akn trus mencari ilmu supaya dapat membuat amal dgn btul.

Tukang Tulis said...

dlm solat ni yg penting yakin... kalo kita rasa patut utk tambah rakaat, maka tambahlah. jgn simpan syakwasangka atau was-was dalam solat. biar terlebih rakaat tak apa.. jgn samapai kurang. wallahutaala'alam..

Relaxing Music

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...