Thursday, September 13, 2012

Aku juga punyai perasaan...



Bismillahirahmanirrahim..

Assalamualaikum wbt.. Alhamdulillah, sekali lg ana terpanggil untuk menulis entry utk mengelakkan diri dr tomahan yg dtg melulu kerana ati ini ingin memaafkan. Pernah satu ketika dulu ana menabur janji kepada org yg bersama ana namun ana xtepati janji itu kerana ia xsama dgn perancangan Allah. Ana xmampu melawan apa yg ana rencanakan sebelum ini kerana sifat iradatNya menghapuskan rancangan2 manusia yg bertentangan dgn rancangan Allah yan Maha Sempurna.

Cinta itu fitrah, namun ana cuba untuk ketepikannya pada satu ketika namun Allah ni tahu kelemahan ana lalu digerakkan hati untuk melakukan istiqarah ttg cinta yang harus dipilih. Allah ni kenal dgn kita walaupun kita cuba lwn ftrah untuk cari cinta Allah. Malah ana hmpir kecundang dgn apa yg ana lakukan bahkan makin jauh dgn Allah. Lalu dijentik hati ni dgn sedikit nur yg ada utk kembali ke pangkal jalan dan memohon pertolongan.

Allah hadirkan seorang wanita yg xdisangka-sangka muncul dalam istiqarah namun tkt untuk nyatakan kerana khuatir akan dituduh ingkar pd janji. Lalu dihadirkan mmpi kedua untuk teruskan juga dan semua menjadi mudah tentang urusan perkawinan. Ramai yg tuduh ana mainkan perasaan org tanpa memikirkan hikmah yg akan dtg. dituduh, ditomah pelbagai tomahan namun telan juga walaupun pahit. Ditulis di dalam blog,fb,dicerita mulut ke mulut untuk diketahui umum supaya ana bertambah malu dan dianggap jahat dan pengkhianat namun Allah itu adil sb Dia tahu siapa ana. Yg berlalu biarkan berlalu, trima apa yang ditetapkan. Selagi mana kita menceritakan keburukan org, itu sebenarnya lambang hati kita. Mengadu pada Allah, sb Allah Maha mendengar. Rasulullah bersabda, barangsiapa menceritakan keburukan yang dilakukan seseorang   sesungguhnya orang yg menceritakan itu tidak akan mati sehingga dia lakukan perkara yg sama.

Hanya Allah sahaja yg tahu betapa bersalah ana terhadap org yg ana sakiti tp percayalah itu bukan urusan kita untuk menahan semua tu.. Sama2 memohon kemaafan dan demi Allah dan rasul, ana buat semua ini untuk kebaikan bersama. Dan ingatlah, orang yg kamu cerca juga ade perasaan dan ade doa sbagai senjata..Wallahualam bimurodih..

4 comments:

Anonymous said...

perlu ke cerita sebegini .. ? sudah ramai yg kamu permainkan.. pernahkah kmu fikirkan perasaan org telah byk berkorban kpd kamu dahulu..tidak menghargai dan mempermainkannya..sedangkan dia sangat mencintaimu.. cinta mnuju allah, boleh dipupuk bersama..mohonla seribu kemaafan....

Muslimin Ibnu Hassan said...

salam.. Sebaiknya sahabat memikirkan baik buruk seseorang itu buat sesuatu. Jika ana sebelum ini banyak permainkan org, itu urusan ana dgn dia dan semuanya telah ana minta maaf. Ana lepaskan dgn sebaiknya. Apa yang ana nyatakan adalah luahan perasaan ana pada blog ana sendiri dan tidak mengutuk siapa2. Wallahualam..

Anonymous said...

adakah sahabat begitu pasti telah meminta maaf pada semua???

Muslimin Ibnu Hassan said...

jika kita mampu meminta maaf kpd semua, kita perlu minta maaf, jika xmampu atau susah untuk meminta maaf, maka kita doakan orang yang kita sakitkan. jika dia tidak memaafkan, maka itu urusan die dgn Allah. Sebelum bertanya kpd ana mcm2, adkah sahabat tahu jika ana sakit hati atau dgn persoalan sahabat dan jika ana terasa, adakah sahabat akan minta maaf dengan ana seperti yg sahabat minta ana lakukan? Yg pasti ana cuba sedaya upaya untuk tebus semua kesalahan ana. Jgn risau ye.. Terima kasih atas teguran..

Relaxing Music

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...