Friday, August 10, 2012

Saat Izrail Datang..


Waktu kita mati nanti, malaikat maut datang memberi salam.. itu pun kepada mereka yang Allah redha.. jika Allah tak redha, maka malaikat maut takkan beri salam.. kerana salam itu adalah doa kesejahteraan.. kita akan dapat melihat alam malakut.. iaitu alam yang mana kita akan menuju ke sana lpas roh terpisah dari jasad.. jika baikamal kita seluruhnya, maka berbahagialah.. jika buruk amal kita, maka celakalah..

waktu ditarik roh dari jasad itu umpama kekabu yang basah diletakkan pada pohon berduri, lalu ia disentap secara songsang.. sangat perit rasanya.. sewaktu sakaratulmaut inilah, syaitan akan dtg berbondong2 untuk menyesatkan kita dan mengajak kita mati dalam kafir.. amal juga sebagai pembela, dan Allah akan selamatkan mereka yang diredhai..

lalu ditunjukkan kepada orang mukmin itu neraka, lalu berkata malaikat, lihatlah bahawa Allah telah selamatkan kamu daripada neraka ini, lalu ditunjukkan syurga, maka berkata malaikat, inilah tempat kam
u selama2nya.. dan ditunjukkan kepada orang kafir, munafik, fasik serta mereka yang berdosa di sisi Allah akan syurga, maka berkata malaikat, celakalah kamu kerana ini bukan tempatmu, lalu ditunjukkan neraka, inilah tempat kamu akan tinggal..

lalu roh orang mukmin dibawa ke langit demi langit, dibuka pintu langit satu demi satu, sungguh harum bau roh orang mukmin itu sehingga ditanya siapa gerangannya ole para malaikat di langit.. dan diletakkan roh itu di tengkolok burung berwarna hijau di dalam syurga, mereka kekal di dalamnya hingga hari kiamat..
malang sungguh roh orang derhaka.. dihalaunya dari langit pertama lagi oleh malaikat oleh kerana busuknya baunya.. lalu dimasukkan kembali roh dalam kuburan dan disiksa hingga hari kiamat..

Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila salah seorang di antara kamu mati, akan ditunjukkan kepadanya setiap pagi dan petang tempat tinggalnya. Bila ia penghuni syurga, akan ditunjukkan kepadanya kenikmatan syurga, dan bila ia penghuni neraka, akan ditunjukkan kepadanya keazaban neraka. Lalu dikatakan kepada mereka: Itulah tempat tinggalmu, sampailah Allah membangkitkanmu pada hari kiamat. (H.R. Muslim)

No comments:

Relaxing Music

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...